Nieuwsbrief september
Het schooljaar is gestart!
De kop is eraf en de Gouden weken zijn gestart! Wat is iedereen fijn begonnen. In elke klas zien we dat er hard gewerkt wordt aan een goed pedagogisch klimaat. Het proces van groepsvorming begint na een vakantie weer helemaal opnieuw: de leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Daar hebben we met elkaar de rest van het jaar plezier van. In de school hebben we verschillende activiteiten gezien. Zo hangen er ballonnen in klassen, waarin kaartjes met groepsvormende spelletjes zitten. Ook zien we samenwerkingsopdrachten, zoals bij de kleuters die door een hoepel proberen te komen zonder elkaar los te laten. Een feest om te zien! Wat hier mooi bij aansluit is de schoolreis die gepland staat. Alle groepen gaan de komende tijd op pad. Een uitje waarbij groepsvorming mooi aan bod komt!
Belangrijke data
Activiteit | Datum |
---|---|
Schoolreis groepen 5 t/m 8 | vrijdag 6 september |
MR vergadering | dinsdag 10 september |
Schoolreis groepen 1-2 | donderdag 12 september |
Verkeersles groepen 7 | donderdag 12 september |
Schoolreis groepen 3-4 | vrijdag 13 september |
Informatieavond VO groepen 8 | dinsdag 17 september (deze zal plaatsvinden op locatie Kroonkruid) |
Nationale Kraanwaterdag | woensdag 25 september |
Start Kinderboekenweek 'Lekker Eigenwijs' | woensdag 2 oktober |
Algemene Ledenvergadering Ouderraad Kroonkruid | donderdag 3 oktober |
Rapportencyclus 2024-2025
Dit schooljaar is de cyclus van de rapporten iets veranderd. Tijdens de informatieavond heeft de leerkracht dit al even toegelicht. Hieronder nog even een overzicht van de cyclus.
Gesprek | Data: |
---|---|
Start schooljaar Kennismakingsgesprekken (naar behoefte) | 26 augustus t/m 6 september |
Seo-gesprekken + inzicht resultaten | 11 november t/m 15 november |
Rapport- en adviesgesprekken groep 8 | 20 januari en 21 januari |
Rapportgesprekken 1 t/m 7 + Cito Leerling in Beeld resultaten mee + pré adviezen groep 7 | 17 maart t/m 21 maart |
Rapportgesprekken (naar behoefte) + Cito Leerling in Beeld resultaten mee | 14 juli t/m 17 juli |
Schoolreis
De schoolreisjes staan gepland en morgen 6 september gaan de groepen 5 t/m 8 als eerste op schoolreis. In Parro is een bericht verstuurd met verdere informatie over de schoolreis.
De groepen 1-2 gaan op donderdag 12 september op schoolreis naar Scheveningen. Daar zullen ze een bezoek brengen aan Sealife en Lego Discovery World. De groepen 3-4 gaan op vrijdag 13 september op schoolreis naar Julianatoren. Verdere informatie volgt via Parro.
Kinderboekenweek 'Lekker Eigenwijs'
Het thema van de 70ste Kinderboekenweek is: ‘Lekker eigenwijs!’. Kinderboeken zitten namelijk vol met sterke personages die laten zien hoe leuk het eigenlijk is om lekker te doen wat je zelf wilt. Duik dit jaar in boeken vol eigenwijze figuren die het op hun eigen manier doen, van Mees Kees tot Matilda en van de NEEhoorn tot de dappere ridster. Ga mee naar werelden waar drie maar drie zes is, waar je bedtijd niet bestaat en waar je de hele dag snoep kunt eten. Vier het dwars zijn! Deze Kinderboekenweek lezen we boeken over personages die een tikkeltje tegendraads en eigenwijs zijn.
Kanjerlessen
Startweek Kanjertraining
De eerste weken van het schooljaar (de Gouden Weken) zijn bij uitstek geschikt om een stevig fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer in de klas. Dit doen we door middel van de startweek van de Kanjertraining.
Onderdelen van de startweek zijn:
- Kennismakingsspellen.
‘Bekend maakt bemind’ is één van de vuistregels van de Kanjertraining. Hoe beter we elkaar kennen, hoe beter we met elkaar om kunnen gaan. - Smileyposter
De kinderen denken met behulp van de poster na over hun eigen gedrag en de vraag: ‘Hoe wil ik mij het komende schooljaar gedragen?’
Petten
De kinderen denken na over hun eigen karakter. “Wie ben ik en wat past bij mij?”
Vertrouwensoefeningen
Voor kinderen is het belangrijk om elkaar te kunnen vertrouwen in de klas. Dat vertrouwen moet ook een kans hebben om te groeien. Om dat te stimuleren heeft de Kanjertraining vertrouwensoefeningen samengesteld die we veel doen.
Motor en benzinepomp
De kinderen leren ook dat ze onderdeel zijn van een groep en invloed hebben op het groepsproces. Ze leren en oefenen om geen aandacht te geven aan storend gedrag door de oefening motor en benzinepomp.
Plagen, ruzie en pesten
We bespreken het verschil tussen plagen, ruzie en pesten. Ook oefenen we wat de kinderen moeten doen als ze hiermee te maken krijgen.
Klasafspraken
We willen het eigenaarschap van de kinderen bij de afspraken in de klas bevorderen. Daarom laten we de kinderen de afspraken zelf bedenken en opschrijven.
Vragen stellen aan de leerkracht
Je staat aan het begin van het schooljaar met je groep. Voor kinderen onderling geldt: bekend maakt bemind, maar voor de relatie tussen leerkracht en leerlingen geldt dat ook. De kinderen komen met de leukste vragen!
Op naar een fijn schooljaar!
Hemel & Aarde
Onze lessen levensbeschouwing van Hemel en Aarde gaan de komende weken over Ruimte. Waar denkt u het eerst aan?
Het gaat over de inrichting van een gebouw of van een kamer, maar ook van een straat of een dorp. Ruimte gaat ook over het heelal, de ruimte, de hemel. Ruimte kan ook betekenen: elkaar willen zien en begrijpen, ruimte geven aan elkaar, aan een ander en jezelf. Als die verschillende betekenissen van ruimte komen in de lessen aan de orde.
Als een ruimte goed is ingericht, dan lijkt het alsof het allemaal niet anders had gekund. Maar als je in een kale ruimte staat waar alles nog op zijn plek moet komen, merk je hoe lastig het kan zijn om een ruimte goed in te richten. Als het goed gaat, wordt het een fijne ruimte om te lezen, om samen te kletsen, om te sporten of kunst te bekijken. Met de kinderen verkennen we bijvoorbeeld wat een school en een klas een fijne ruimte maakt.
Nieuwe leerlingen op De Wingerd!
1/2A | Daan & Casper |
1/2B | Evelyn & Jaxx |
3A | Lesedi |
7A | Bo |
ISK | Darija & Naledi |
1/2c | Kick,Livia,Indra & Assiya |
1/2d | Jake, Milou, Tim & Jessy |
7B | Jomaro |